Treonina

Treonina – aminokwas egzogenny o cennych właściwościach leczniczych. Poznaj ten niezwykły składnik!

Treonina – organiczny związek chemiczny, obojętny elektrycznie aminokwas. Właśnie taką informację zwrotną uzyskasz, poszukując wiadomości na jej temat. Brzmi zagadkowo i niejedną osobę może to zbić z pantałyku. Jednak to, co na pewno musisz o niej wiedzieć, to fakt, że treonina należy do grupy aminokwasów egzogennych, a to oznacza, że organizm nie jest jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Dlaczego więc l treonina jest tak ważna? Dlaczego warto dostarczać ją organizmowi poprzez włączenie do diety produktów pełnoziarnistych czy strączków? Sprawdź!

Treonina – właściwości i występowanie

Treonina ma wiele właściwości i bez wątpienia ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i całego Twojego organizmu. Jest odpowiedzialna m. in. za odporność, gdyż uczestniczy w produkcji przeciwciał, wspierając jednocześnie białe krwinki w walce z infekcjami a nawet komórkami nowotworowymi. Ponadto cząsteczki treoniny biorą udział w produkcji kolagenu, zapewniając tym samym optymalną elastyczność skóry i podnosząc jej odporność na powstawanie bruzd czy zmarszczek.

L treonina bierze też udział w syntezie mucyn w przewodzie pokarmowym. Mucyny są z kolei składnikami ślinki i żółci niezbędnymi do trawienia pokarmu. Ponadto treonina uzupełnia śluzówkę żołądka i jelita cienkiego a także wspomaga prawidłowy metabolizm tłuszczów w wątrobie, regulując tym samum pracę wątroby. Jest aminokwasem, który ma pozytywny wpływ na przyswajalność składników odżywczych. Dlatego chętnie jest wykorzystywana w suplementach diety czy kosmetykach.

Treonina nie tylko reguluje trawienie czy pozytywnie wpływa na na pracę układu nerwowego – zwiększając koncentrację i poprawiając pamięć – ale także bierze udział w budowie nowych białek mięśniowych czy procesie syntezy innych białek w organizmie. Ten niezwykle cenny aminokwas opóźnia też procesy starzenia się organizmu, ponieważ wspomaga produkcję kolagenu i elastyny – elementów niezwykle ważnych dla utrzymania prawidłowej kondycji skóry. Treonina dba też o jej prawidłowe nawodnienie.

Treonina w służbie układu nerwowego

Musisz pamiętać, że treonina posiada drugi asymetryczny atom węgla obok węgla α, co oznacza, że aminokwas ten wykazuje tzw. czynność optyczną. To z kolei bezpośrednio wpływa na jej właściwości chemiczne. Jedną z nich jest wsparcie dla mózgu i informacji nerwowej. Wzmacnia ona znacząco homeostazę całego układu naczyniowo-nerwowego. Ma wpływ na poprawę koncentracji i procesów pamięciowych. Umożliwia szybsze przesyłanie informacji nerwowej między neuronami, zmniejsza zmęczenie, a co najciekawsze – podnosi odporność neuronów na stres oksydacyjny.

Występowanie treoniny w produktach spożywczych

Treonina nie występuje naturalnie w organizmie człowieka. Ten aminokwas egzogenny dostarczany jest głównie z pożywieniem. Znajdziesz ją m.in. w mięsie i produktach mlecznych (do 5%), produktach pełnoziarnistych (do 4,7%) i ziarnach zbóż oraz suchych roślinach strączkowych (do 4%) takich, jak: fasola, groch, ciecierzyca czy soczewica.

Jako dobre źródło treoniny często wymienia się wołowinę, wieprzowinę, soję, fasolę, tuńczyka a także pestki dyni, słonecznika czy orzeszki ziemni. Tego aminokwasu warto również szukać w owocach morza a nawet w kozim serze. Inne produkty bogate w treoninę to: twaróg, mleko, masło, jaja, żelatyna czy chociażby ziarna sezamu. Jednakowoż najlepszym źródłem tego aminokwasu jest odpowiednio zbilansowana dieta oraz połączone z nią prawidłowe nawodnienie, które gwarantują synergiczną współpracę wszystkich układów w organizmie.

Treonina w suplementach diety

Najlepsze źródło treoniny pochodzi z pożywienia, dlatego na jej niedobory narażone są osoby, które stosują restrykcyjne diety lub jedzą bardzo monotonnie. Suplement diety z tym aminokwasem – jako produkt uzupełniający niedobory treoniny– polecany jest m. in. weganom i wegetarianom, a także sportowcom, którym zależy na podwyższeniu masy ciała. Treonina w połączeniu z innymi aminokwasami, np. z leucyną czy waliną, to świetny budulec nowych białek mięśniowych. I to właśnie z myślą o osobach trenujących i stosujących diety eliminacyjne powstały suplementy diety zawierające l-treoninę. Są to głównie produkty posiadające szerokie spektrum zastosowań. Doskonale uzupełniają dzienną dawkę zapotrzebowania na białka i aminokwasy.

Treonina właściwości

Jednocześnie jakość treoniny oraz jej przyswajalność zależne są od źródła pochodzenia. Oczywiście najlepiej wchłaniane będą ekstrakty pochodzące z pożywienia, a więc np. ze sproszkowanych owoców morza czy ze zmielonych ziaren zbóż. Zastosowanie takiej formy treoniny sprawia, że z łatwością możesz czerpać z jej korzyści. Co ciekawe, jej zawartość w niektórych produktach może sięgać nawet do 3 mg. Ale musisz wiedzieć, że jest to duża dawka, zwykle zalecana sportowcom lub rekonwalescentom.

Dobowe zapotrzebowanie i dawkowanie suplementów z treoniną

Dane pochodzące ze świata nauki to najcenniejsze źródło informacji. Dlatego dla ustalenia dobowego zapotrzebowania dla tego aminokwasu, warto kierować się obliczeniami. Każdy organizm jest bowiem inny. W zależności od wieku, płci oraz wagi czy aktywności fizycznej zapotrzebowania na l-treoninę będzie różne. Jednak średnia zalecana dawka aminokwasu to ok 0,5 grama w przypadku osób dorosłych i aż 3 gramy w przypadku dzieci, które potrzebują znacznie więcej białka do budowy mięśni.

Treonina w kosmetyce

Treonina to składnik, który chętnie wykorzystywany jest nie tylko do wyrobu suplementów. Coraz chętniej sięgają po niego również producenci kosmetyków. Ten aminokwas egzogenny wykazuje bowiem silne działanie kondycjonujące na skórę i włosy. Ma właściwości wygładzające i zmiękczające. Chętnie dodawany jest więc do kosmetyków do pielęgnacji ciała, np. kremów czy balsamów ujędrniających. Pomaga bowiem odbudować strukturę kolagenową naskórka, wyrównując drobne niedoskonałości skóry.

Treonina jest też często składnikiem dodawanym do szamponów czy odżywek do włosów. Dzięki zawartości aminokwasu w tych kosmetykach, z łatwością rozczeszesz i ułożysz włosy. Regularne ich stosowanie zmniejsza łamliwość i zapobiega elektryzowaniu się włosów. Włączając jednocześnie do swojej diety odpowiednie suplementy z treoniną, możesz zadbać o swoje kosmyki podwójnie.

Podsumowanie

Nie ma żadnych wątpliwości, że treonina to jedno z ważniejszych białek w ludzkim organizmie. Jego niedobory mogą wyrządzić wiele złego, dlatego jeśli tylko podejrzewasz, że możesz je mieć, sięgnij po suplementy, które uzupełnią te straty. I choć większość źródeł podaje, że treonina nie powinna zaszkodzić, umiar – jak zawsze – jest wskazany.

Suplementy diety z treoniną to doskonałe rozwiązanie dla sportowców i osób na restrykcyjnych dietach. Ale bez względu na to, jak dobry produkt wybierzesz pamiętaj, że aminokwas zdecydowanie lepiej przyswaja się z pożywienia. Jeżeli masz wątpliwości, gdzie go szukać, przypominamy jego występowanie. Treonina w największym stężeniu znajduje się w mięsie (wołowina, wieprzowina, drób), produktach mlecznych i zbożowych (z pełnego ziarna).

Białko + odporność Smart Whey

Białko + odporność Smart Whey

Smart Whey + odporność to również przyjemność stosowania. Zadba o nią pyszny smak białej czekolady. Formułę produktu uzupełniliśmy mieszanką enzymów.

Białko wegańskie + prebiotyk Smart Protein

Białko wegańskie + prebiotyk Smart Protein

Smart Protein + prebiotyk to produkt przygotowany także dla wegan. Wykorzystaliśmy w nim aż 3 rodzaje białka roślinnego: sojowe, ryżowe i konopne. Formułę produktu uzupełniła mieszanka enzymów.