kapsaicyna

Pieprz cayenne i jego właściwości

Pikantne przyprawy mają swoich zwolenników, ale również przeciwników. Dla niektórych stanowią niezbędny dodatek do większości dań, podkreślający ich aromat. Dla innych są wręcz zakazanymi produktami. Ale czy wiesz, że pieprz cayenne ma szereg własności zdrowotnych? Doprawianie nim potraw nie tylko poprawi ich smak, ale przede wszystkim będzie współgrać z pożywieniem, wpływając tym samym na funkcjonowanie Twojego organizmu. Jak? Sprawdź!

Czym jest pieprz cayenne (pieprz kajeński)?

Opowieść o tej przyprawie należy rozpocząć od rozszyfrowania jej nazwy. Pieprz cayenne nie jest nawet krewnym dobrze znanego Ci czarnego pieprzu. Pierwszy człon nazwy przylgnął do papryczki za sprawą Krzysztofa Kolumba, który postanowił sprowadzić czarny pieprz do Europy, a w rzeczywistości na swych statkach przetransportował ostrą paprykę (nie znając oczywiście żadnej z tych przypraw wcześniej). Z kolei drugi człon nazwy wywodzi się od słowa quiínia, co w oryginalnym języku tipi oznacza nie mniej, nie więcej jak ostrą paprykę.

Pieprz kajeński to nic innego jak suszona i drobno mielona ostra, roczna papryka. Pochodzi ona z Ameryki Środkowej, a najstarsze informacje o jej występowaniu pochodzą z Meksyku. Pieprz cayenne, który masz w swojej kuchni, jest intensywną przyprawą, a o jego ostrości decyduje fakt czy przy mieleniu papryczki wydrążono z niej uprzednio pestki, czy też nie. Co ciekawe zapach tej przyprawy najczęściej nie sugeruje jej intensywności, a barwa oscyluje pomiędzy czerwienią a lekkim brązem.

W papryce cayenne znajdziesz prócz białek, tłuszczów i węglowodanów także błonnik, witaminy A, C, E i K, witaminy z grupy B oraz minerały takie, jak: cynk, potas, wapń, żelazo, fosfor i magnez. To dość bogaty skład odżywczy, choć musisz pamiętać, że zwykle stosuje się niewielkie ilości przyprawy, a podane właściwości odżywcze dotyczą statystycznych 100 g produktu.

Ostrość pieprzu cayenne mierzona w jednostkach SHU (Scoville Heat Units) oceniana jest na 30-50 tyś. Dla porównania Jalapeno ma 2500, a najostrzejsze papryki chilli nawet powyżej 3 mln jednostek. Kwestia ostrości to oczywiście indywidualny odbiór każdego smakosza. Mimo wszystko cayenne zyskała miano bardzo ostrej papryki.

Jakie pieprz cayenne właściwości ma dla zdrowia?

Papryka cayenne stosowana jako suplement diety potrafi przysłużyć się naszemu zdrowiu. Już od starożytności używano ostrych przypraw do zwalczania dolegliwości układu pokarmowego oraz do łagodzenia bólów różnego pochodzenia. Dzisiaj ekstrakt z papryki kajeńskiej znajdziesz m.in. w suplementach o działaniu wspomagającym łagodzenie bólu stawów czy utratę zbędnych kilogramów.

Podstawową substancją zawartą w składzie papryki cayenne, która wpływa na jej właściwości lecznicze, jest kapsaicyna. To główny sprawca ostrości smaku tej przyprawy, ale też niezawodny termoregulator. Ma drażniące działanie na skórę i potrafi poparzyć. Jednak stosowana z umiarem papryczka pobudza ciało i utrzymuje je na odpowiednim poziomie energetycznym. Ostra papryka skutecznie pobudza bowiem układ krwionośny, a szybsze krążenie krwi tuż po spożyciu kapsicyny przyczynia się do łagodzenia bólu w mięśniach i stawach a także obniża ryzyko rozwoju arteriosklerozy. 

Kapsaicyna obniża cholesterol oraz poziom trójglicerydów. Ponadto hamuje powstawanie i rozwój komórek nowotworowych, co zostało potwierdzone badaniami. Jednocześnie badacze podkreślają konieczność zachowania dużej ostrożności w wyciąganiu zbyt daleko idących wniosków – jest to jednak ciągle przyprawa, a nie substancja medyczna, która mogłaby zastąpić leczenie.

pieprz cayenne właściwości

Z jedzeniem ostrych przypraw kojarzy Ci się z pewnością uczucie gorąca na całym ciele. Faktycznie, spożycie pieprzu cayenne podnosi temperaturę organizmu, co zwiększa także tempo spalania kalorii i przyspiesza metabolizm. Ostra papryczka reguluje także apetyt i łagodzi niektóre dolegliwości układu pokarmowego, jak np. wzdęcia czy bóle żołądka. Może także mieć wpływ na podniesienie odporności organizmu i wspomóc go w walce z infekcją czy przeziębieniem.

W ostatnich latach zmielone papryczki cayenne stały się hitem wśród osób odchudzających się, ponieważ nic tak dobrze jak kapsycina nie może wspierać zdrowo zbilansowanej diety, która połączoną z aktywnością fizyczną przynosi naprawdę dobre rezultaty. Popularnym sposobem na redukcję wagi z pieprzem cyenne jest picie wody z jej dodatkiem. Pamiętaj jednak, że nie jest to najbezpieczniejsza metoda suplementacji ostrej papryczki. Jeżeli zależy Ci na prawdziwych efektach, lepiej włączyć do swojej diety suplementy diety z cayenne a dodatkowo nie zapominać o przyprawie podczas przyrządzania ulubionych potraw.

Cayenne działa także na układ nerwowy, podnosząc poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia i obniżając substancję P (neuropeptyp), która jest z kolei odpowiedzialna za odczuwanie bólu. Sumarycznie więc, zażywając suplementy z pieprzem cayenne, wspieramy także nasz mózg.

Sposoby stosowania pieprzu cayenne

Ostra papryczka cayenne znajdzie zastosowanie jako dodatek do sosów, dressingów, sałatek, panierek czy marynat. Ale nawet wśród osób będących zwolennikami pikantnych przypraw myśl o codziennym dodawaniu do każdej potrawy ostrej papryki może budzić opór. Stąd też stosowanie jej w postaci przyprawy może nie być najlepszym sposobem, szczególnie jeśli chcemy zapewnić sobie zbilansowane posiłki z odpowiednią ilością ostrości. Znacznie łatwiej jest sięgnąć po suplementy diety zawierające pieprz cayenne w swoim składzie.

Produkty te można podzielić na jednoskładnikowe – zawierające w swoim składzie wyłącznie pieprz kajeński – oraz wieloskładnikowe, w których prócz papryczki znajdują się inne substancje aktywne (najczęściej o działaniu odchudzającym).

Nie ma określonej maksymalnej dawki dobowej pieprzu kajeńskiego, którą można przyjąć bezpiecznie, mimo to w przypadku suplementów, zawsze należy ściśle stosować się do zaleceń producenta konkretnego preparatu. Jeśli jednak zdecydujesz się na przyprawianie cayenne swoich ulubionych potraw, zawsze dodawaj paprykę w rozsądnych ilościach – kilku szczypt dziennie. Bowiem przedawkowana kapsaicyna może uszkodzić wątrobę, błony śluzowe i cały układ pokarmowy. Regularne stosowanie pieprzu cayenne podnosi także tolerancję organizmu na substancję, co oznacza że w miarę długości stosowania efekty będą nieco słabły.

Przeciwwskazaniem do zażywania pieprzu cayenne w jakiejkolwiek postaci jest stosowanie: inhibitorów ACE (używanych w leczeniu nadciśnienia), leków regulujących wydzielanie kwasu żółciowego oraz preparatów medycznych rozrzedzających krew. Z kolei równoczesne stosowanie pieprzu kajeńskiego z aspiryną będzie osłabiać jej efekt przeciwbólowy i zwiększać ryzyko krwawienia. Nie należy także łączyć pieprzu cayenne z takimi ziołami, jak: żeń-szeń, miłorząb czy imbir.

Ponadto kapsaicyna obniża poziom cukru we krwi, niewskazane jest więc łączenie jej z lekami na cukrzycę. Unikać jej powinni także astmatycy leczący się teofiliną.

Podsumowanie

Pieprz cayenne jest niezwykle cennym elementem diety – o dużym potencjale. Ta pochodząca z Ameryki Środkowej przyprawa korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia i układu pokarmowego. Możesz korzystać z jej dobrodziejstwa nawet, jeśli ostre przyprawy nie są do końca w Twoim guście, bo na rynku jest wiele suplementów diety, które w swoim składzie zawierają ekstrakt z pieprzu kajeńskiego. Wspomagają one odchudzanie, nie wpływając na smak zażywanych potraw, a efekt jest taki sami. Warto więc pomyśleć o ostrej papryce w innych kategoriach niż tylko jako o doskonałym dodatku kulinarnym.

Polecane produkty:

Get Slim Morning & Night

Pobudza metabolizm do pracy i spalania tłuszczu

Program odchudzający na dzień i na noc

Get Slim Cellulite

Wzmacnia naczynia krwionośne i korzystnie wpływa na zdrowie i wygląd skóry.