antyoksydanty w żywności

Dieta bogata w antyoksydanty

Antyoksydanty co to takiego? To inaczej przeciwutleniacze, które mają za zadanie powstrzymać wolne rodniki przed uszkadzaniem komórek naszego organizmu.

Wolne rodniki atakując organizm przyspieszają procesy jego starzenia, zwiększają ryzyko chorób, w tym nowotworów. Antyoksydanty są jednym z najważniejszych składników diety antyrakowej. Działanie antyoksydacyjne posiadają witaminy A, C i E, a także flawonoidy i karotenoidy, które znajdziemy w owocach i warzywach. Karotenoidy znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach w kolorze żółtym, pomarańczowym i zielonym. Flawonoidy spotykamy w owocach i warzywach, roślinach strączkowych, gorzkiej czekoladzie, orzechach, zielonej i czarnej herbacie, kakao i czerwonym winie. Im wyższe stężenie antyoksydantów we krwi, tym mniejsze jest ryzyko chorób układu krążenia.

Antyoksydanty w żywności

Najlepsze źródło antyoksydantów to owoce i warzywa, a także orzechy, migdały, zielona herbata i gorzkie kakao. Produkty bogate w antyoksydanty, które warto wprowadzić do swojej diety, to:

  • Witamina C – cytrusy, papryka, kalafior, brokuły, brukselka, kapusta
  • Beta Karoten – kapusta włoska, liście buraka, szpinak, pietruszka, bazylia, morela, ziemniaki, dynia
  • Witamina E – orzechy, zarodki pszenne, szpinak, kapusta włoska i mango
  • Selen – czosnek, cebula, grzyby, zarodki pszenne i ryż
  • Tokoferol – ziarna słonecznika, kukurydza, soja, orzechy
  • Luteina – kukurydza i szpinak
  • Katechiny – zielona herbata
  • Likopen – pomidory
  • Zioła – świeże, jak i suszone, takie jak: rozmaryn, oregano, tymianek, szałwia, kurkuma, curry, pieprz biały, chili, papryka, kminek, gorczyca, imbir, goździki, majeranek
  • Resveratrol – czerwone wino wytrawne
  • Kakao i czekolada gorzka
  • Pestki ziarna – soi, słonecznika, sezamu
  • Orzechy – migdały, pistacje, laskowe
  • Owoce – aronia, winogrono ciemne, porzeczka, dzika róża, borówka, malina, gruszka, jabłko, jagoda, truskawka, granat, śliwka, żurawina
naturalne antyoksydanty

Te naturalne antyoksydanty skutecznie walczą z wolnymi rodnikami, których ilość w ciele człowieka może być naprawdę zatrważająca. Zanieczyszczanie środowiska, palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu, stres i zła dieta sprzyjają „karmieniu” wolnych rodników. Te z kolei odpowiadają za szybsze starzenie się organizmu, a także są odpowiedzialne za powstawanie wielu chorób, w tym:

  • miażdżycy
  • nowotworów
  • alzheimera
  • udaru mózgu
  • chorób układu nerwowego
  • astmy
  • zawału serca
  • nadciśnienia

Zapotrzebowanie na antyoksydanty wzrasta z wiekiem. Dlatego tak bardzo ważna jest dieta bogata w antyoksydanty, która opóźni proces starzenia i zminimalizuje ryzyko wystąpienia chorób. Jedz codziennie warzywa bogate w witaminy C i E. Pamiętaj, że jeśli palisz papierosy powinieneś dostarczać organizmowi trzykrotnie więcej witaminy C niż niepalący. Stosując dietę bogatą w antyoksydanty dłużej zachowasz młodość i zapobiegniesz wielu groźnym chorobom. Najsilniejsze antyoksydanty znajdziesz w owocach i warzywach.

Antyoksydanty suplementy

Czasem, gdy stres oksydacyjny jest naprawdę uciążliwy, warto sięgnąć po suplementy, które uzupełnią w organizmie poziom przeciwutleniaczy. Najbardziej wygodną formą suplementacji antyoksydantów są antyoksydanty w tabletkach. Suplement działa na bazie substancji, które mają właściwości przeciwutleniające. Regularne stosowanie suplementu zabezpieczy i ochroni nasz organizm przed toksycznym oddziaływaniem czynników z zewnątrz.

Polecane:

SELEN I CYNK NA WŁOSY

Polecane produkty:

Witamina C

Witamina C

Kiedy potrzebujesz uderzeniowej dawki witaminy C, wybierz nasz preparat z kategorii Basic. Zapewni Ci on aż 1250% dziennego zapotrzebowania na tę kluczową dla dobrego samopoczucia witaminę

HEALTH LINE zdrowie

HEALTH LINE – SPOSÓB NA ZDROWIE

Dlatego stworzyliśmy linię Health, w której znalazła się szeroka gama produktów wspomagających zdrowie.