5 zdrowych zamienników cukru!

Cukier nie musi być wrogiem numer 1 szczupłej figury. Można go z powodzeniem zastąpić smacznymi zamiennikami bez różnicy w smaku. Poznaj 5 słodkich synonimów cukru i nie obawiaj się o swój rozmiar.

1. Syrop glukozowo-fruktozowy z owoców

Uwaga, nie myl tego syropu z zupełnie innym, produkowanym na masową skalę syropem glukozowo-fruktozowym ze skrobi kukurydzianej. Syrop z owoców jest równie słodki, ale ma niski indeks glikemliczny, dzięki czemu szybciej zaspokoisz apetyt na coś dobrego bez strachu o dodatkowe kilogramy. Produkuje się go bezpośrednio z owoców, np. jabłek, daktyli i winogron, więc zyskujesz dodatkowo cenne witaminy. Możesz dodawać go np. do posłodzenia herbaty. Świetnie sprawdza się też jako dodatek do napojów albo składnik suplementów diety, np. oczyszczający Prodetox Activ+ od Noble Health.

 2. Syrop klonowy

Wytwarza się go z pnia klonu. Ma gęstą konsystencję i złocisty kolor, jest bogatym źródłem manganu, fosforu i cynku. Być może częściej kojarzysz go z  amerykańskim dodatkiem do naleśników albo gofrów, ale dobrze pasuje również z płatkami śniadaniowymi i sałatkami. Zawiera mniej kalorii od cukru i miodu, do tego pozbawiony jest konserwantów. Minusy? Niestety ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego lepiej jeść go od święta.

 3. Ksylitol (cukier brzozowy)

Pozyskiwany jest głównie z brzozy. W smaku i konsystencji  niemal nie można go odróżnić od rafinowanego cukru, ale już w działaniu przewyższa go wielokrotnie. Ma mniej kalorii i niski indeks glikemiczny, dlatego poleca się go diabetykom. Działa bakteriobójczo, przeciwpróchniczo, a do tego wspomaga odporność. Najlepiej smakuje w domowych wypiekach. Niestety nie jest idealny. Zbyt duże ilości ksylitolu mogą źle wpływać na układ pokarmowy, powodując np. wzdęcia. Maksymalnie możesz sobie pozwolić na trzy łyżeczki dziennie.

4. Miód

Jest bardziej kaloryczny od białego cukru, ale można mu to wybaczyć, bo zawiera mnóstwo dobrze przyswajalnych witamin i mikroelementów (m. in. wapń, żelazo, fosfor). Jedna płaska łyżeczka dziennie zmieszana z ciepłą wodą wyjdzie na zdrowie każdemu. W zależności od rodzajów miodu poleca się go przy przeziębieniach, nadciśnieniu i spadku odporności organizmu.

 5. Suszone owoce

Pozbawione wody owoce zawierają naturalne cukry, które świetnie wzbogacą każdy deser. Zresztą możesz potraktować je same w sobie jako smaczny posiłek po obiedzie. Suszone morele, daktyle, śliwki i jabłka zawierają znacznie więcej błonnika od świeżych.

Leave a Reply