Noble Health

Blog

Kolagen – Fakty i mity dotyczące białka młodości

Kolagen z ryb morskich, bioaktywny składni pochodzenia naturalnego

Pielęgnacja ciała to podstawa zachowania zdrowia i młodego wyglądu. Pierwsze zmarszczki, mniej elastyczna skóra, a także ból w stawach oznacza spadającą zawartość odpowiedniej ilości białka młodości w strukturach skóry i chrząstek.

1. Jak działa kolagen?
Kolagen znajduje się w tkance łącznej. Jest jednym z podstawowych elementów budujących m.in. skórę, ścięgna, kości, stawy, rogówkę oka. Włókna kolagenowe są niezwykle rozciągliwe i wytrzymałe. Białko to stanowi ochronę narządów wewnętrznych (nerki, wątroba, żołądek) oraz przytrzymuje je we właściwym położeniu. Dodatkowo odpowiedzialny jest za dbanie o odpowiednie nawilżenie skóry i jej elastyczność. Dzięki niemu komórki skóry mogą naturalnie odnawiać się i regenerować. Kolagen występujący w skórze właściwej jest jej głównym składnikiem strukturalnym, zawierającym około 80% suchej masy. Kolagen według badań prowadzonych w jednostkach naukowych jak Collegium Medicum wpływa głównie na zdolność utrzymywania wody, elastyczność i wygląd zewnętrzny (zmarszczki). Jednak jego wykorzystanie w zbiegach anti-age to tylko ułamek jego zastosowania w medycynie. Organizm sam wytwarza włókna kolagenowe. U młodych i zdrowych organizmów kolagen jest regularnie wymieniany i odbudowywany. Problem pojawia się wraz z upływem czasu.

2. Konsekwencje braku kolagenu w organizmie
Organizm człowieka po 26. roku życia powoli traci zdolność odbudowywania włókien kolagenowych. Ale nie tylko to jest przyczyną zmniejszenia ilości kolagenu w organizmie. Na włókna kolagenowe niszcząco działają również stres, ekspozycja na słońcu, choroby i wzmożona aktywność fizyczna. Niszczenie kolagenu oraz problemy z jego odbudową są przyczyną zaburzeń ruchu, zesztywnienia stawów, bólów kręgosłupa.

Kolagen ma za zadanie dbać o produkcję mazi stawowej oraz o elastyczność i twardość chrząstki. Na styku ruchomych kości znajduje się specjalna maź, która zmniejsza tarcie. Kiedy zmniejsza się ilość mazi (np. na skutek choroby) wówczas na skutek każdego ruchu odczuwamy ból. Z czasem w naszym organizmie zaczyna brakować miedzi, witamin A, C, E. To właśnie te substancje działają wspomagająco na odnowę włókien kolagenowych. Mała ilość kolagenu jest powodem osłabienia kondycji stawów i chrząstek.

3. Uzupełnianie kolagenu
Kolagen prawie nie występuje w pożywieniu, oprócz ryb morskich i owoców morza. Poza tym jest trudno przyswajalny. Datego warto stosować dodatkową suplementację bogatą w to białko. Pamiętać należy, iż to witamina C ma znaczący wpływ na absorpcję tego białka. W przypadku suplementacji skierowanej na profilaktykę stawów i chrząstek niezbędne jest zadbanie o 3 podstawowe składniki, które wraz z wiekiem po prostu się zużywają. Kolagen najlepiej z ryb morskich i najwyższej czystości (klasa A), glukozamina pochodzenia naturalnego z muszli skorupiaków, oraz witamina C w dużej dawce (nawet 700 mg na dobę). Należy pamiętać, iż suplementacja stanowi profilaktykę i najlepsze efekty przynosi przy regularnym stosowaniu. Obecnie dostępne na rynku formy proszków, zapewniają wygodną formę do przyjmowania. Formy do picia zawierają wyższy poziom wchłanialności i bioaktywności. Napój z białkiem kolagenowym można przygotować rozpuszczając go w wodzie, koktajlu z owoców lub warzyw, shake’u przed lub po treningowym.

kolagen-w-proszku-na-stawy

Źródło: Wstępny raport z badań Collegium Medicum w Bydgoszczy nad Class A Collagen, abczdrowie.pl,

‹ Powrót

Comments are closed here.

SKLEP ONLINE