Noble Health

Blog

Insulinooporność – co to takiego?

insulinoodporność

Insulinooporność to obniżona wrażliwość organizmu na działanie insuliny, która reguluje poziom cukru we krwi. To bardzo niebezpieczna choroba, prowadząca często do cukrzycy typu 2.

Największe ryzyko insulinooporności dotyka osoby z nadwagą i otyłością, bowiem tkanka tłuszczowa produkuje substancje hormonalne, działające przeciwstawnie do insuliny. Hamują efekty działania insuliny, a także wydzielają wprost do krwi wolne kwasy tłuszczowe. Gdy zgromadzi się tych kwasów dużo w krwi, organizm zaczyna je wykorzystywać je jako źródło energii, zamiast glukozy. Glukoza nie jest spalana, jej poziom niebezpiecznie wzrasta.

Kto jest narażony na insulinooporność?

  • osoby otyłe
  • osoby starsze (ryzyko zachorowania wzrasta z wiekiem)
  • osoby nieaktywne
  • częściej narażeni są mężczyźni, zwłaszcza ze zdiagnozowaną otyłością brzuszną
  • osoby przyjmujące leki diabetogenne
  • osoby spożywające alkohol
  • palacze
  • osoby zestresowane
  • osoby obciążone genetycznie

Nadmiar insuliny objawy:

Często insulinooporność przebiega bezobjawowo. Objawy jeśli się już pojawią, są bardzo podobne jak przy cukrzycy typu 2

  • zmęczenie
  • senność
  • kłopoty z koncentracją
  • otyłość brzuszna
  • podwyższone ciśnienie tętnicze
  • podwyższony poziom trójglicerydów
  • depresja
  • problemy hormonalne
  • ciągłe zachcianki na węglowodany (słodycze, makarony, pieczywo)
  • problemy ze snem
  • zmiany skórne

Gdy towarzyszy nam wysoki poziom insuliny objawy nie muszą, ale mogą się pojawić. Wówczas musimy zastanowić się jak sobie pomóc i jaka dieta dla insulinoopornych jest zalecana. Ważne jest, by dieta przy insulinooporności była dla nas przyjemnością, a nie tylko koniecznością. Smaczne, zdrowe dania są dostępne dla każdego – także dla chorych, zmagających się z insulinoopornością.

insulinooporność

Insulinooporność dieta – czyli jak ważna jest odpowiednia dieta w insulinooporności?

Należy pamiętać, że kaloryczność diety jest sprawą drugorzędną. To o czym pamiętać należy, to to żeby nie stymulować trzustki do produkowania insuliny. Należy ograniczyć węglowodany i cukry. Dieta bezglutenowa służy chorym na insulinooporność. Dieta powinna być bogata w warzywa, ryby morskie, jaja, mięso, orzechy. Jedząc 5-6 zbilansowanych posiłków dziennie pobudzamy trzustkę do wydzielania insuliny – dlatego osoby z insulinoopornością powinny rzadziej spożywać posiłki, np. 3 – 4 w większej ilości. Nie powinno się podjadać między posiłkami. U osób chorych na insulinooporność trzustka produkuje zbyt dużo insuliny, która nie łączy się z cukrami i nie pozwala na ich wchłonięcie do organizmu. Przy układaniu menu diety trzeba zatem pamiętać, że walka z nagromadzonymi kilogramami może być ciężka, ale nie niemożliwa.

W jaki sposób zdiagnozować insulinooporność?

  • test obciążenia glukozą – podanie pacjentowi doustnie glukozy i obserwowanie jego organizmu na nią: wydzielenia insuliny, szybkości regulacji poziomu cukru we krwi, prędkości wchłaniania glukozy do tkanek.
  • metoda HOMA – pobieranie krwi i określenie w niej stężenia glukozy oraz insuliny. Przy pomocy odpowiedniego wzoru, następnie wylicza się wskaźnik insulinooporności (HOMA-IR).

 

Polecane produkty:
Hashimoto friendly

‹ Powrót

Comments are closed here.

SKLEP ONLINE