Noble Health

Blog

4 składniki, o których warto pamiętać w czasie zimy!

niedobór witaminy D

Krótkie, zimowe dni, które nie dają dostatecznej ilości słońca, mało urozmaicona dieta uboga w świeże warzywa i owoce, zła pogoda – zima to nie jest najlepszy czas dla naszego zdrowia. Na jakie składniki naszej diety powinniśmy szczególnie wtedy zwrócić uwagę i jak je uzupełniać? Na czym skupić się przede wszystkim?

Najlepszym sposobem na dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin jest zbilansowana dieta, bogata w świeże warzywa i owoce. Niestety w czasie zimowych chłodów trudno o takie, a te hodowane w szklarniach zawierają mniej dobroczynnych składników. Mimo wszystko warto je spożywać.

Witamina C
W czasie krótkich zimowych dni warto pamiętać przede wszystkim o witaminie C. Witamina C zwiększa przyswajanie żelaza, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, ale przede wszystkim pomaga prawidłowo funkcjonować układowi odpornościowemu. Dzięki temu chroni nas przed infekcjami, a jeśli już jakaś się pojawi, to witamina C skraca czas trwania jej objawów. Gdzie szukać witaminy C? Znajdziemy ją w cytrusach, papryce, natce pietruszki, pomidorach. Jej niedobór może prowadzić np. do szkorbutu czy mniejszej produkcji kolagenu, który jest odpowiedzialny np. za wygląd skóry i paznokci. Szczególnie dużą dawkę witaminy C (aż 1000 mg w rekomendowanej dziennej dawce) pochodzącą m.in. z owoców dzikiej róży, aceroli i cytryny zawiera preparat Witamina C.

Witamina A
Witamina A to jedna z najważniejszych witamin dla naszego organizmu. Pomaga uszczelnić błony śluzowe dróg oddechowych, dzięki czemu chroni je przed wniknięciem zarazków, które w czasie zimowego osłabienia mogą doprowadzić do choroby. Witamina A przeciwdziała również zakażeniom układu pokarmowego i wzmacnia układ immunologiczny. Szczególnie duże ilości tej witaminy i jej prowitaminy, beta-karotenu są obecne w owocach i warzywach o barwie zielonej, czerwonej i pomarańczowej.

Żelazo
Żelazo to pierwiastek szczególnie potrzebny naszemu organizmowi zimą. Jest on bowiem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania czerwonych krwinek, które biorą udział w procesie transportu tlenu. Niedostateczny poziom żelaza może prowadzić do niedokrwistości, niedotlenienia objawiającego się osłabieniem i sennością. Niedobór tego pierwiastka może być rezultatem np. obfitej miesiączki, a w dłuższej perspektywie może doprowadzić do anemii. Bogatym źródłem żelaza jest wątróbka cielęca lub wołowa, rośliny strączkowe czy natka pietruszki. Warto również pamiętać o produktach zbożowych, wołowinie i drobiu.

witamina d

Witamina D
Witamina D to jedyna witamina, którą organizm może sam wytworzyć. Jest to możliwe, dzięki promieniom słonecznym, dlatego w okresie zimowym, kiedy tych promieni jest tak mało, grozi nam niedobór witaminy D. Dlaczego jest ona tak ważna? Ponieważ jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia, czyli głównego budulca tkanki kostnej. Brak witaminy D wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Objawy niedoboru witaminy D to np. bóle w obrębie kości i stawów i problemy z zasypianiem. Brak witaminy D to również większe prawdopodobieństwo otyłości i osteoporozy. Gdzie występuje witamina D? W tłustych rybach np. makreli. W okresie zimowym warto spożywać je minimum 3 razy w tygodniu. Inne produkty z witaminą D to jajka, margaryna, masło. To te produkty najlepiej przyjmować w czasie zimy, kiedy grozi nam niedobór witaminy D. 100% dziennego zapotrzebowania na ten związek pokrywa również rekomendowana dzienna porcja preparatu Prodetox Activ+. Dzięki temu, objawy niedoboru witaminy D nie będą nam straszne.

‹ Powrót

Comments are closed here.

SKLEP ONLINE